neděle 8. února 2015

Looking for Alaska [RECENZE]

Autor: John Green
Série: Samostatná kniha
Díl: /
Počet stran: 272 stran
Překlad: v ČR vyšlo u KK a YOLI
Nakladatelství: HarperColins
Doba čtení: 14 dní, listopad 2014, v aj


Before. Miles "Pudge" Halter's whole existence has been one big nonevent, and his obsession with famous last words has only made him crave the "Great Perhaps" (François Rabelais, poet) even more. Then he heads off to the sometimes crazy, possibly unstable, and anything-but-boring world of Culver Creek Boarding School, and his life becomes the opposite of safe. Because down the hall is Alaska Young. The gorgeous, clever, funny, sexy, self-destructive, screwed-up, and utterly fascinating Alaska Young, who is an event unto herself. She pulls Pudge into her world, launches him into the Great Perhaps, and steals his heart. After. Nothing is ever the same.

Hned na začátku vám řeknu, že tato kniha se mi četla opravdu strašně těžko. Problém nebyl v anglickém jazyce, ale ve čtivosti. Nedokázala jsem se do příběhu pořádně dostat, a tak jsem postupovala pomalu skoro jako želva.

Co se týče obálky, tak miluji sedmikrásky a kopretiny, takže jsem nadmíru spokojená. Upřímně, obálka, kterou má Knižní klub, mi nepřijde vůbec sympatická. Kdybych neměla na výběr, tak si knihu vážně nekoupím. Možná souvisí s tématem, ale celkově to dle mého názoru nepůsobí dobře. Navíc nesnáším tu placku "světového bestselleru".

Miles Halter, který je později přezdíván Pudge, vyniká v tom, že si pamatuje poslední slova lidí. I kdybyste se ho zeptali, co před svou smrtí řekl Lincoln, tak by vám odpověděl. Čerpá z různých naučných knih a časopisů, kde se dočítá čirá fakta. Dokud se v šestnácti letech nerozhodne přejít na internátní školu, tak se jeho život zdá být zcela bezvýznamný. Změní ho jediná osoba, Alaska Young.

Alaska je totiž nádherná, sexy a nepředvídatelná osoba, která mu spolu s jeho spolubydlícím, Chipem (Colonelem), ukáže pravou podstatu porušování pravidel. Miles s nimi zažívá něco, co ještě nikdy nezažil. Už není jen nudnou rybou na suchu, ale stává se z něj pravý teenager.

Kniha se skládá ze dvou částí "Předtím a Potom" a každému, kdo má v hlavě alespoň pár mozkových buněk, musí být hned jasné, co se bude dít. Dejme tomu, že první část se dala ještě v pohodě překousnout, jelikož jsem se seznamovala s postavami, a tak nějak jsem netušila, do čeho jdu.  Ale "Potom"? Naprostá hrůza. V celé druhé polovině knihy jsem nenašla nic jiného, než hnusnou sebelítost. Promiňte lidi, takhle to cítím já.

Upřímně jsem celou dobu doufala, že se příběh úplně otočí, a bude směřovat opačným směrem. Bohužel. Od Johna Greena jsem jednoduše čekala, že mi naservíruje úžasnou serenádu, která se dotkne mého srdce stejně jako Hvězdy nám nepřály. A víte, co jsem místo toho dostala? Naprostý chaos, který mi tak akorát zamotal hlavu. Možná jsem v knize nalezla pár světlých okamžiků a citátů, jenž si ráda zapamatuji, avšak jinak jsem pouze zklamaná.

Strašně ráda bych vám všem tuhle knihu doporučila, ale nemám na to srdce. Hledání Aljašky mi přišlo nudné, přehnané, kruté a až moc předvídatelné. Poslední, co by to mohlo zachránit je to, že bych si jednou v budoucnosti zkusila dát re-reading v češtině. Jestli mi čtenářský požitek zkazila jazyková bariéra, tak mi předhoďte na talíř český výtisk. Jinak se totiž obávám, že mi kouzlo Aljašky zůstane prozatím utajeno.

+ Hodnocení: 2 hvězdičky

Žádné komentáře:

Okomentovat