Napůl zlý [RC RECENZE]

Série: Half Life
Počet stran: 368
Překlad: Marcela Nejedlá
Nakladatelství: YOLI, duben 2014
Originál: Half Bad
Doba čtení: 3 dny, květen 2014, v čj

Na světě existují dva druhy čarodějnic - hodné Bílé a zlé Černé. Obyčejní lidé, blažejové, s nimi žijí odjakživa a ani nevědí o existenci nějaké magie. Přitom se přímo před jejich zraky odehrává krutá válka mezi oběma stranami. Bílé čarodějnice se snaží polapit ty Černé a naopak. Do této ošklivé bitvy se narodil Nathan. Už od nepaměti to nemá v životě lehké, je totiž jediný svého druhu. Radou Bílých čarodějnic mu byl udělen status Poloviční kód, který značí jeho původ. Jeho matka byla totiž Bílá čarodějnice a otec nejmocnější z Černých čarodějů, a proto se mu skoro všichni s radostí vyhýbají.

"Stromy se tyčily jako hlídky, ale pohybovaly se kolem mě."

Ještě dřív, než se pustíte do čtení anotace, Vás stihne zaujmout obálka. Naše česká se od originálu skoro vůbec neliší, což je skvělé. Kdybyste ji viděli v reálu, tak byste mi věřili, že je to opravdová pastva pro oči. Napůl zlý je úplnou prvotinou autorky Sally Green, která pochází ze severozápadní Anglie. Není proto divu, že děj zasadila do prostředí ze svého rodného území.

Mám ráda krátké kapitoly, a proto bylo milé překvapení, když jsem zjistila, že dlouhých kapitol se v knize vyskytuje jen malé množství. Je příjemnější přečíst krátkou kapitolu během pár minut, než se tápat v dvacetistránkovém "guláši". Sice nejsou kapitoly číslované, ale za to mají všechny trefný titulek.

Hlavní hrdina Nathan to nemá v životě lehké. Jeho osobnost je velice proměnlivá a nevypočitatelná. Žije s babičkou a s nevlastními sourozenci v jednom domečku blízko lesa. Nejraději ze všech má svého nevlastního bratra Arrana, kterého jsem si oblíbila i já. Krom jeho rodiny se mu všichni snaží vyhýbat, ale jemu samota nevadí. Objevuje se zde mnoho postav, kdy některé stojí za zapamatování, a jiné utkví v hlavě jen na chvíli.

"Rutina byla stejná jako vždycky. Stejně tak klec. Stejně tak pouta."

Kniha je rozdělena celkem na šest částí a každá z nich má striktně hodící se název. Hned na počátku mi přišlo divné, jakým způsobem byl příběh psán. Celá první část byla totiž vyprávěna v druhé osobě. Zatím jsem neměla tu zkušenost číst nějakou knihu takto napsanou, a tak to pro mne byla úplná novinka. Avšak během okamžiku se na to dalo v pořádku zvyknout a ten počáteční šok byl z mé strany přece jen zbytečný.

Z Napůl zlého mám rozporuplné pocity. V jednu chvíli se kniha ubírala opravdu hezkým a zajímavým směrem a v tu druhou spadla do pytle s nudou. Ovšem každý to prožívá jinak, a tak to nemohu příliš odsuzovat. Od samotného začátku se čtenář mohl dovědět hromadu pozoruhodných informací ze světa čarodějů. A nakonec se po trochu pomalejším startu příběh konečně rozehříval.

Nejvíc mě bavila prostřední část děje, ve které se toho hodně událo. Nathan mi přišel velmi sympatický a nebylo to jen tím, že čtu knihy s hlavní postavou muže ojediněle. Jeho nespravedlivě určený život se mi vryl hluboko pod kůži. Lidé nemusí mít vždycky pravdu, ať už jsou čarodějnice anebo ne.

"Jak v násilí, tak ve slávě tvoje pokrevní linie tu mou překonává."

Avšak co mě mrzelo, byl závěr. Leč ještě před úplným vyvrcholením děje se přihodilo pár vskutku nečekaných věcí, tak jsem nakonec nebyla úplně spokojená. Věřím tomu, že autorka chtěla nalákat čtenáře na druhý díl, ale podle mě se jí to moc nepovedlo. Zkazilo mi to značnou část dojmů, jenže s tím už nic nenadělám. Na první práci Sally Green je to i tak skutečně úžasné dílo!

Knihu doporučuji těm, co chtějí ze čtení zjistit, jaké je to bojovat o holý život s vlastním osudem. Nikdy nemůžete vědět, kdy se dostanete do zdánlivě podobné situace.

+ Hodnocení: 3 hvězdičky
++ Mnohokrát děkuji nakladatelství YOLI za poskytnutí recenzního výtisku.